До колко се използват социалните мрежи в процеса на подбор на персонал и с какво помагат на работодателите?
Все по-често получавам съобщения през LinkedIn акаунта си със запитвания за препоръка на потенциални служители или потенциални контакти. Все по-често работодатели използват социалните си контакти за намирането на подходящи кандидати за работа. Много организации, дори и във Варна, все повече използват социални мрежи за набиране на персонал. Отчетено е, че повече от три четвърти (77%) от организациите използват социалните мрежи. Този процент се е променил от 56% през 2011 г., а през 2008 година е бил едва 34%.
Защо организации използват социални мрежи за набиране на потенциални кандидати за работа?
Основната причина за това е способността да се наемат пасивни кандидати за работа, до които иначе не бихме успели да достигнем. Повече от половината организации не разполагат с достатъчно HR ресурс, за да достигнат до подходящите кадри за съответната позиция.
LinkedIn е сайтът, който най-често се използва за набиране на персонал. От тези организации, използващи социалните мрежи за набиране на персонал, 94% използват LinkedIn, последван от Facebook (54%) и Twitter (39%). По-малко от 10% от организациите използват други сайтове като Google+, YouTube, SHRM Connect, Pinterest и Foursquare.
Какви методи се използват за набиране на потенциални кандидати за работа с помощта на социалните мрежи?
- Създава се интерес към работни места, като се публикува полезна информация
- Инициира се дискусия по дадени въпроси
- Създава се група или страница на организацията, за да се публикува информация за кариерни възможности
Какви работни нива се таргетират чрез социалните мрежи
- Неуправленски позиции (87% от компаниите)
- Управленски (директори, мениджъри) (80%)
- Около половината (48%) от организациите се насочват към високи позиции с почасово заплащане
- 41% високо управленски позиции (например, CEO, CFO).
LinkedIn (как бива използван от работодатели)
- Търсене на кандидати
- Контакт на кандидати
- Следене за потенциалните кандидати
- Проучване на кандидати с предварително интервю
- Публикуване на работни места
Facebook (как бива използван от работодатели)
- Промотиране на марката
- Събиране на препоръки
- Публикуване на работни места (социални работни места, партньорства във Facebook + работодатели, които споделят на техните собствени страници във FB)
- Проучване на кандидати след интервю
- Проучване на кандидати преди интервю
Twitter (как бива използван от работодатели)
- Промотиране на марката
- Публикуване на работни места
- Събиране на препоръки
- Контакт на потенциални кандидати
- Проучване на кандидати
68% от компаниите предлагат „компенсация за препоръки“, за да получат конкурентно предимство при наемането. Наемането на кандидати, използвайки тези канали, е много по-ефективен метод и дава предимство на специалистите от HR.